Onko tarpeeksi puhuttu siitä, että Tommi Kinnunen on
järjettömän hyvä kirjailija? Tiedän olevani tarpeineni myöhässä, mutta olen
niiden kanssa tässä, nyt.
Luin Neljäntienristeyksen. Ajattelin, että sitten
Pohjantähti-trilogian ei ole kirjoitettu sellaista, mikä samaan tapaan vangitsisi pätkän Suomen 1900-luvun historiaa sekä henkilöiden mielenliikkeet,
heidän toimintansa, kaipuun ja tuskan, ja tekisi sen yhtä kauniilla ja kipeällä tavalla. Kinnunen on lyyrisempi kuin Väinö Linna, ja tietysti eri ajan kirjoittaja, mutta joku tässä asetelmassa tai ehkä tavassa vangita aika toi mieleeni Pohjantähden.
Ja kun sanon kauniilla, en tarkoita mitään ”kaunista” esittäviä eteerisiä lauseita, joissa ei tarkemmalla lukemalla piile paljon
pintaa syvempää. Kinnunen ei myöskään ole mikään Monika Fagerholm, ei räisky eikä rönsyile, mutta sekään ei haittaa. Kinnunen kirjoittaa yhtä
aikaa kuulaasti ja konkreettisesti. Ja tiiviisti, mutta ei niin, että tarina ja henkilöt jäisivät etäälle.
Neljäntienristeys alkaa Mariasta, topakasta ja arvonsa
tuntevasta kätilöstä. Marialla on tytär Lahja, ja Lahjalla mies Onni. Onnista on
tullut sankari sodassa, lasten kanssa hän on hellä ja läsnäoleva isä, mutta
vaimoaan hän ei osaa koskettaa. Lahja yrittää omaksua äitinsä kyvyn elää ilman
että tarvitsee ketään vierelleen, auttamaan, puhumaan tai nukahtamaan illalla. Lahja ei kuitenkaan onnistu, Lahja kaipaa enemmän, mutta ei osaa ilmaista
tarvettaan, ei osaa ojentaa kättä.
Niin moni heistä yrittää olla niin vahva, ja niin monelle se on vaikeaa. Neljäntienristeyksessä paljon kietoutuu Onnin ympärille. Mutta
kun luen Lahjasta, joka hiiviskelee sokkeloisen talon hämärillä käytävillä,
kulkee keittiön läpi ja saa iloisen puheensorinan vaimenemaan, silloin tekee kipeää,
silloin en melkein voi lukea enempää.
Tästä huolimatta olin lukiessani onnellinen, ja lukemisen jälkeen tyytyväinen, tyyni ja ravittu. Neljäntienristeys on rakenteellisesti kunnianhimoinen ja
onnistunut, kauniisti kirjoitettu, ja se kehystää sisäänsä suuren kuvan sekä hienosti
kuvattuja ihmiskohtaloita. Luen Kinnusen toisen romaanin, Lopotin, piakkoin.
Sen osalta voin paljastaa törkyisen yksityiskohdan, likaisen
salaisuuden. Eräänä unettomana yönä selasin Lopottia, luin pätkän sieltä ja
toisen täältä. Selasin niin, että sain käsityksen siitä, mitä kirjassa tapahtuu,
alusta loppuun. En pystynyt lopettamaan. En pystynyt nukkumaan, ajatukset ja huolet piinasivat
ja ainoa mikä auttoi, oli lisää. Halusin lisää, halusin jatkaa Onnin, Helenan,
Johanneksen ja Kaarinan parissa.
Sellaista ei saisi tehdä. Lukaista, silmäillä, vilkaista
tapahtumat ylimalkaan. Varsinkaan sellaisten kirjoittajien kirjoille kuin Tommi
Kinnunen. Laitoin Lopotin hetkeksi sivuun, jotta unohtaisin, jotta se
koskettaisi taas kuin tuntematon. Ehkä pian otan sen esiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti