Pidän tarinoista, joissa nainen saa vaikean
tehtävän, johon hän paneutuu täysin. Hänestä tulee vakooja, palkkamurhaaja, salaisen
palvelun agentti, mitä tahansa. Jos tämä tapahtuu toisen maailmansodan aikana,
aina plussaa. Haluaisin itsekin kokeilla. Joku ojentaisi passin jossa on vieras
nimi mutta tutunnäköiset kasvot, pistoolin ja tukun rahaa ja sanoisi: Saat
puoli vuotta aikaa sopeutua. Osta vähän vaatteita ja muuta mitä tarvitset.
Hankkisin helvetin hyvännäköisiä mekkoja ja
kenkiä, joissa voin astella hienoon ravintolaan sekä tarvittaessa juosta pimeää
katua pitkin kovaa. Eläisin vain tehtävääni varten. Olisin tehtäväni vanki
mutta siksi myös vapaa. Ei tarvitsisi keskittyä muuhun. Ajatus täydellisestä paneutumisesta tuntuu
ihanalta, turvalliselta ja jännittävältä. Rakastan Kill Billissä sitä jaksoa, jossa Beatrix
Kiddo harjoittelee Japanissa Pai Mein karussa opissa taistelulajeja. Yksi
suosikki- Agatha Christieni lapsena oli He tulivat Bagdadiin, jossa (muistaakseni alkuun vähän höpsö mutta tiukan paikan tullen rohkea ja neuvokas) Victoria
Jones joutuu keskelle valtioiden välistä selkkausta.
Luc Bessonin Tyttö nimeltä Nikita oli
viihdyttävää katsottavaa. Pari poliisia ampunut nuori narkkari osoittautuu
kovapäiseksi taistelijaksi, ja elinkautistuomion sijasta hänet palkataan
valtion hommiin hoitamaan salaisia likaisia töitä. (Kuinka kova täytyy olla,
että niihin tehtäviin pääsee?) Nikitan suojelija ja isähahmo on Bob, komea ja
pidättyväinen mies, joka ei kuitenkaan ole täysin immuuni Nikitan
viehätysvoimalle. Kun
koulutusjakso on ohi ja Nikita pääsee vapaaksi, uusi onnellinen elämä Marcon
kanssa joutuu vähitellen vastatusten vaarallisen työn kanssa.
Anne Parillaudin kasvot ilmensivät hienosti kovuuden
alta esiin rakoilevaa haurautta. Upea oli myös mademoiselle Jeanne Moreau, jonka
tehtävä oli laukoa budoaarissa totuuksia naisena olemisesta ja opettaa karski
tappelija levittämään huulipunaa. "Anna nautinnon ohjata sinua. Naisellisuuden
nautinnon." Tavallaan pidin myös kohtauksesta, jossa Nikita tarkk'-ampuu alusvaatteisillaan
venetsialaisen hotellin kylpyhuoneen ikkunasta, sitä epätoivoista
keskittyneisyyttä, jolla hän tehtäväänsä paneutuu, vaikka on saanut puhelun keskelle elämänsä onnellisinta lomaa.
Ja pidin lopun kohtauksesta, jossa Marco kertoo Bobille Nikitan kirjeestä, jonka on repinyt. Siihen asti Nikita oli ollut Bobin armoilla. Pidin hymystä Bobin kasvoilla. Ajattelin että juttu oli ansa. Pidin elokuvasta. Nikita on hurja ja herkkä. Elokuvassa on myös kaikki vaadittavat vaiheet: koulutusjakso, jonka lopuksi päähenkilöstä tulee todella hyvä, vapauden ensi huuma sekä kipeys, kun rakkaalle ihmiselle ei voi kertoa, mistä on kyse. Eniten rakastan sitä irti olemista, sitä hetkeä kun Nikita eli Marie kävelee ulos valtion tarkoin varjellusta rakennuksesta matkalaukku kädessään, kun kaikki on edessä, kaiken voi alkaa alusta.
Ja pidin lopun kohtauksesta, jossa Marco kertoo Bobille Nikitan kirjeestä, jonka on repinyt. Siihen asti Nikita oli ollut Bobin armoilla. Pidin hymystä Bobin kasvoilla. Ajattelin että juttu oli ansa. Pidin elokuvasta. Nikita on hurja ja herkkä. Elokuvassa on myös kaikki vaadittavat vaiheet: koulutusjakso, jonka lopuksi päähenkilöstä tulee todella hyvä, vapauden ensi huuma sekä kipeys, kun rakkaalle ihmiselle ei voi kertoa, mistä on kyse. Eniten rakastan sitä irti olemista, sitä hetkeä kun Nikita eli Marie kävelee ulos valtion tarkoin varjellusta rakennuksesta matkalaukku kädessään, kun kaikki on edessä, kaiken voi alkaa alusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti