Nyt tiedän, mistä ihmiset puhuvat, kun he
puhuvat romaaneista, joiden tarinat vievät mukanaan, niin että niihin voi vain heittäytyä. Olen lukenut Ian McEwanin
Sovituksen. Arvelen, että se on juuri sellainen kirja, oikea lukuromaani.
Paljon olisi mielestäni voinut jättää pois tai
kertoa toisissa kirjoissa, mutta kyllä minäkin ahmin Sovitusta keittiön pöydän
ääressä, bussissa ja öisin sängyssä. Olihan se mukavaa.
Ei tästä silti mitään henkikirjaa tullut.
Sellaiseksi Sovitus on vähän liian tietoinen, vähän liian kamarikelpoinen.
Suom. Juhani Lindholm. Otava 2002. |
Vuonna 1935 13-vuotias Briony Tallis on juuri
ymmärtänyt, että hänestä tulee romaanikirjailija. Uudesta
tarinankertojanroolistaan päihtynyt Briony seuraa sisarensa Cecilian ja
naapurin Robbien kohtaamista suihkulähteellä, näkee jotain mitä ei ymmärrä.
Myöhemmin Briony lukee kirjeen jota ei ole tarkoitettu hänen silmilleen, sitten
hän osuu kirjastoon väärään aikaan, ja kun Lola-serkku löytyy puistosta pois
tolaltaan, Briony on jo yhdistellyt asioita päässään aivan liikaa. Hän avaa
suunsa, oikein vaatii saada puhua, ja sitten pyörä jo pyörii kiihtyvällä
tahdilla.
Tarina on kouraiseva. Kokemattoman lapsen teko
kasvaa valtaviin mittasuhteisiin ja muuttaa lähes kaikkien asianosaisten elämän
peruuttamattomasti. (Juuri tällaisia tarinoita ja kertojia kustantajat ympäri
maailman varmaan himoitsevat.) Toinen maailmansotakin vielä. Kirja on myös
erinomaisen taidokkaasti kirjoitettu – liiankin taidokkaasti, sanon minä.
Briony hidasti vauhtinsa kävelyksi ja ajatteli, miten paljon Robbie häntä varmasti vihasikaan, kun hän oli ilmestynyt kirjastoon keskeyttämään tämän puuhat. Ja niin kauhistuttavalta kuin se tuntuikin, oli tässä jälleen uusi alku, rajapyykki, ensimmäinen kerta: joutua aikuisen vihaamaksi. Lapset sentään vihasivat suurella sydämellä ja oikullisesti. Semmoisella ei ollut paljonkaan väliä. Mutta aikuisen vihan kohteeksi joutuminen oli kuin vihkimys uuteen ja juhlavaan todellisuuteen. Se oli ylennys.
Tässä ei ole 13-vuotias Briony hiiviskelemässä
kotinsa puutarhassa, vaan kirjailija McEwanin kertoja kertomassa, mitä Briony
ajattelee ja mikä tapahtuneen tehtävä tarinassa on. Kaikki on varmasti totta,
ja kirjailija tekee näkyväksi sellaista, mikä useimmiten jää näkymättömäksi,
mielenliikkeiden mosaiikkia. Onhan sellaista hienoa lukea, ja se on varmaan
yksi kirjallisuuden viehätyksistäkin. Lapsen tai nuoren äänellä kertominen on
vaikeaa, eikä kaikkien kertojien tarvitse imitoida lapsen ääntä ”sellaisenaan”.
En silti voi olla ajattelematta, tajuaako 13-vuotias itse sitä kaikkea, minkä
kertoja meille kertoo.
Sama koskee muitakin, Ceciliaa, Robbieta ja
Emily Tallisia. He kaikki ajattelevat niin hyvin. Jokainen näkee selvästi
tilanteen ja itsensäkin, omat motiivinsa ja tunteensa. Ihmiset tietävät paljon,
ja he tietävät sen heti, välittömästi. Onnen myyrät. Kaikki on uskottavaa, psykologisesti
tarkkanäköistä, kipeääkin mutta niin pahuksen älykkäästi ja elegantisti
muotoiltu. Ahdistus, särö, huohotus, epämääräisyys ja hapuilevuus puuttuvat.
Tietenkään kirjallisuuden ei tarvitse eikä
ehkä pidä kuvata ihmisen ajattelua sellaisenaan, mahdotontahan se olisi ja
kamalan tylsää. Tämä on kerrontatekninen ja kenties kirjailijan ääneen liittyvä
ratkaisu. Ja varmaan makuasia. Minuun McEwanin tyyli tässä vaikutti
siten, että kirja ei aivan täysillä painunut
minuun. Siitä jäi kirjallinen maku, sen sijaan että se olisi ollut
(hyvän tarinan lisäksi) täynnä eläviä ihmisiä, hengityksen, ajatusten ja
tunteiden repaleita ja kohinaa.
Kuten sanoin, luin kuitenkin hyvällä halulla. Eipä
silti: olen ahminut myös esimerkiksi Monika Fagerholmin ja Ali Smithin
romaaneja, jotka ovat kerronnallisesti vähän rikotumpia, en osaa selittää,
mutta niitä lukiessa tulee tunne, että on tekemisissä jonkun elävän organismin
kanssa. (Mikä sitten on lukuromaani, paitsi markkinoinnin hyppysissä kätevä käsite? En tiedä, eikä ehkä tarvitsekaan.) Nyt oli koko ajan selvää, että luen romaania.
Se on ihan ok.
Briony pohdiskelee kirjoittamista. |
Sovitus on myös monella tapaa mielenkiintoinen
kirja. Jo alussa ihastuin muutaman sivun jaksoon, jossa kuvattiin
Brionyn aikeita kirjoittaa näkemänsä kohtaus suihkulähteellä uudella näkökulmatekniikalla.
Täydellinen kuvaus kirjoittamisesta, todellisuuden esittämisen kysymyksistä ja kirjoittamisen prosessista. Lukiessani eteenpäin mielikuvani
vain vahvistui: Sovitus on ennen kaikkea kirja kirjoittamisesta, kertojan
mahdista ja tarinoiden ja tarinankerronnan voimasta. Aion jatkaa tästä vielä.
Mulle tämä taitaa kyllä olla henkikirja, lukukokemus monen vuoden takaa on yhä niin vahva, lopussa itkinkin oikein kunnolla.
VastaaPoistaJa musta sen nerokkuus oli juuri siinä kirjamaisuudessa, siinä romaanimaisuudessa, siinä että se oli niin Romaani, Brionyn Tarina. Sitä ei olisi musta voinut kertoa toisin.
Ja jännä, tästä tehty elokuva on tosi hyvä ja no, James McAvoy. Myös ainoa elokuva jossa siedän K.Knightelya.
Höh, kirjoitin kommentin mutta se hävisi.
VastaaPoistaSiis, kiva kuulla että sulla oli erilainen kokemus kirjasta. Mäkin itse asiassa odotin, että lukukokemuksesta tulisi voimakkaampi, ehkä siksi olin vähän pettynytkin ja olen kokenut tarvetta puida tätä. Mustakin tämä oli ensi sijassa Brionyn tarina, mutta mua romaanimaisuus ja loppu varsinkin vain häiritsi liikaa. Olen koettanut miettiä, onko kyse eniten kielestä vai mistä, mutta en ole vielä päässyt selvyyteen. Ja joo, leffa! Mäkin näin sen jo silloin joskus teatterissa, ja tykkäsin. Mua häiritsi Cecilian hahmossa kirjaa lukiessa se, että näin ja kuulin koko ajan mielessäni K. Knightleyn… Pitäis ehkä katsoa leffa uudestaan.
VastaaPoista