sunnuntai 20. joulukuuta 2015

In Dream

Joulukuun paras uutinen: Helsinkiin avattiin uusi kirjakauppa! Halleluja. En ole vielä käynyt. Se johtuu ehkä siitä, että samaan aikaan minä seison monta (kymmentä?) neliömetriä suuremmassa hallissa piippaamassa viivakoodeja ja pakkaamassa kirjoja muovipussiin. Kantapäitä särkee, Henning Mankellin kirjoja ei löydy mistään, lahjakorttiostos on pahinta mitä voi tapahtua koska sen kanssa täytyy juosta toiselle puolelle hallia ja haalia joku avuksi, päättymätön jono kiemurtelee silmien edessä. Olen kausiapulainen. Osaan myös hoitaa ostotapahtuman tehokkaasti, osaan vastata kysymykseen, osaan hymyillä ja katsoa silmiin. Tällaistako tämä oli, pidinkö tästä joskus, kirjoista pidän yhä ja siitä että niitä ostetaan, hienoja englanninkielisiä pokkareita tästä kaupasta löytyy, kassakoneen takana ei ehdi eikä tarvitse ajatella mitään, aamuisin oikeastaan kaipaan jo sinne koska mitään muuta en nyt päivisin jaksa tehdä, toisinaan muistan kassallakin sen mitä minä haluan elämässä vaalia.

Tämä olen minä joulukuussa 2015.

Lopuksi musiikkisuositus. Luin Imagesta Samuli Knuutin jutun Editorsin uudesta levystä In Dream. Editors, minulle uusi tuttavuus. Kuuntelin levyä. Jäin koukkuun. Ihan kuin koko ajan taustalla kumeilisi tietoisuus itkun mahdollisuudesta, mutta päällimmäisenä kuitenkin toiveikas ja sopivasti mahtipontinen olo.

Lempikappaleeni on Marching orders. Kuunnellessa leviää miellyttävä putoamisen tunne. ”Kuin U2:ta vailla Bonon tekopyhää narsismia tai Coldplayta, jolla on sekä lihaksia että kirjastokortti." Koska Samuli Knuuti on sanonut kaiken jo, minä taidan jättää hehkuttamisen tähän ja vain painaa playta.


Yksi juttu vielä. ”Lukija, kappaleen kuullessani minä itkin ilosta”, kirjoittaa Knuuti. Lukija, niin minäkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti